04/11/2020

על עובדות מלפני 25 שנים


   היום לפני 25 שנים, בשעה 22:00 לערך, צפצף מכשיר ה"ביפר" שהחזקתי ככונן מעבדת הנשק של מז"פ. ההודעה הלקונית בישרה שנורו יריות לעבר ראש הממשלה דאז, מר יצחק רבין.

   התקשרתי מיידית לראש המעבדה ושאלתי אותו אם יש צורך שאגיע למעבדה. הוא ענה לי שהיורה ונשקו נתפסו ולכן אין צורך בשירותים שלנו, אז הלכתי לישון.

   בשעה 01:00 לערך צלצל הטלפון שלי וראש המעבדה אמר לי בקצרה: תגיע, הנשק והתרמילים בדרך אלינו. יצאתי למעבדה ושם חיכינו לחוקר ממחוז תל אביב שהביא את המוצגים. כאשר החוקר מסר לנו את המוצגים, ירדנו למטווח וירינו מספר כדורים לקבלת דוגמאות להשוואה. לאחר מכן, ראש המעבדה ביצע את ההשוואה וקרא לי לבדוק את ממצאיו. שנינו הסכמנו שהתרמילים שנתפסו בזירת האירוע נורו מאקדחו של יגאל עמיר. (מאוחר יותר הגיעו גם הקליעים שהוצאו מגופת רבין ז"ל וגם הם הושוו לקליעי דוגמה שנורו מאקדחו של עמיר)

לסיכום: אין חולק על כך שהקליעים, שפגעו והרגו את רבין, נורו מאקדחו הפרטי של יגאל עמיר.


   עכשיו קצת לגבי "תיאוריות הקונספירציה". אני אתייחס אך ורק לממצאים הפורנזיים ולא לעבודת השב"כ.

   ישנה שמועה שרבין נורה בקדמת גופו וזאת על סמך חור שנמצא בחולצתו, להלן העובדות:

  • כאשר הבגדים התקבלו במעבדת סימנים וחומרים, אין בכלל תיאור של חור בקדמת החולצה או בקדמת הגופייה שהייתה מתחת!
  • כאשר הבמאי נפתלי גליקסברג הכין את סרטו "תיק לא סגור", תחקירן שלו פנה אלי ושאל מה ניתן לעשות לגבי בדיקת החור הנ"ל. עניתי לו שיש ערכה מיוחדת לזיהוי חורי ירי ובמידה ויהיה אישור, אוכל לבצע בדיקה מדעית של החולצה. במקום זאת הוא פנה למומחה ישראלי שהעיף מבט וקבע ש"זה מתאים לחור ירי" (משהו שאף מומחה רציני לא יעז לעשות) ולמומחה בריטי, שאמר באובייקטיביות שזה יכול להיות מקליע או מסיגריה! (הוא גם אמר שצריך בדיקות מעמיקות יותר ואין די בהסתכלות)

   ישנה טענה שרבין נורה בעמוד השדרה ולכן היה אמור לקרוס במקום. להלן הממצאים מדו"ח הנתיחה:

  • קליע אחד פגע בגב, בצידו הימני העליון, וחדר דרך הריאה הימנית עד שנעצר מתחת לעור בקדמת בית חזה ימני.
  • הקליע השני פגע בגב, בצידו השמאלי התחתון, ונע בכיוון "מלמטה למעלה" תוך שהוא חודר את חלקה התחתון של הריאה השמאלית ונעצר ב"שער הריאה".
  • כלומר אף אחד משני הקליעים לא עבר בדרכו את עמוד השדרה.
  • לגבי ה"צל" שנראה בצילום הרנטגן מול עמוד השדרה, יש הסבר, שלא כאן המקום לפרסמו.

   התאמה בין פגיעות הירי בבגדים לבין הפגיעות בגופו של רבין ז"ל:

  • יש חור כניסה בז'קט "בחלק האמצעי העליון קרוב לתפר מצידו הימני". לחור זה יש המשכים בחולצה ובגופייה.
  • יש חור כניסה בז'קט "סמוך לחלק השמאלי התחתון של גב הז'קט". גם לחור זה יש המשכים בחולצה ובגופייה.

לגבי מרחקי הירי:

  • לגבי חור הכניסה בצד ימין קבע המומחה כי ה"קליע נורה מטווח הקטן מ-25 ס"מ. אפשרי שהקליע נורה מטווח קרוב למגע". (הדגשתי את הפסקה האחרונה כי יש מי שמתעלם ממנה וטוען שאם הירי היה מטווח של 25 ס"מ, לא ייתכן שעמיר ביצע את הירי)
  • לגבי חור הכניסה בצד שמאל קבע המומחה "חור כניסת קליע, שנורה מטווח מגע".

כעת ניתן לנתח מה שהתרחש בזירה ואת סדר היריות:

  • הירייה הראשונה פגעה ברבין בגב, בחלקו העליון הימני. כתוצאה מכך ואולי כתגובה של המאבטח, רבין מתכופף כלפי מטה, מה שגורם לקירוב של חלקו התחתון של גבו לאקדח של עמיר.
  • הירייה השנייה פוגעת ברבין כאשר הוא מכופף. (זאת הסיבה מדוע נראה כאילו הקליע נע "מלמטה למעלה" וזאת כאשר מיישרים את הגופה על שולחן הניתוחים).
  • טווחי הירי, בשני המקרים, היו קרובים מאד לגב של רבין וזאת רואים הן בסרט שצילם רוני קמפלר והן בשחזור שבוצע בהשתתפות יגאל עמיר.

דברים נוספים:

  • במחסנית של יגאל עמיר היו כדורים מסוג FMJ שבקצה שלהם נקדח חור שלתוכו הודבקה גולת מתכת ממסב כדורי. כדורים כאלה, בשלבי הכנה שונים, נמצאו בסדנה של חגי עמיר, כולל חוברת עם שרטוטים כיצד להכין תחמושת כזאת.
  • בנוסף, בבית הוריהם נמצאו פריטי אמל"ח רבים, שנגנבו מהצבא, ובין היתר מספר לבנות חבלה שחגי, אחיו של יגאל, החביא מתחת לכלוב של ארנבות בחצר הבית. לציין שאמם הייתה גננת והילדים שטיפלה בהם היו משחקים בקרבת אותו הכלוב.

   קצרה כאן היריעה מלהתייחס לשאר סממני "הקונספירציה" כביכול, אך בהינתן שיגאל עמיר נחקר והודה בסמוך למועד הרצח, שאקדחו הפרטי נקשר באופן חד משמעי לקליעים שהרגו את רבין ז"ל ושיש הסבר לפגיעות ברבין ולאופן תגובתו לפגיעות בו, ניתן להניח ל"תיאוריית הקונספירציה" לנפשה. לא הייתה שום קונספירציה, כן הייתה התרשלות של היחידה לאבטחת אישים, כן הייתה אווירת "אל תדאג, יהיה בסדר" וכן הייתה פגיעה אנושה בדמוקרטיה הישראלית ובערכיה, כולל ערכי היהדות (לא תרצח) שכביכול בגינם בוצע הרצח.